Besøk!

Siden sist har jeg hatt besøk av min kjære lillesøster Linda i 9 dager. Koselig å få besøk av noen av de nærmeste og kunne vise noe av livet mitt her i Japan. Det var veldig rart, men godt å se Linda på ferjeterminalen(hun tok båt fra flyplassen og over til der jeg bor), men det tok ikke så veldig lang tid før det føltes helt naturlig at hun var her.. så jeg måtte minne meg selv på at for henne så var alt nytt!20140423_145736

20140424_124410

Lunsj på verandan min

20140424_124255Jeg kunne ikke akkurat ta ferie selv om jeg hadde besøk.. Så jeg «dro» besøket mitt rundt på det meste som jeg pleier å gjøre, blant annet var hun med 3 kirker og fikk hilse på mange av de jeg har blitt kjent med her. På morgenen var jeg på skolen, men da fikk hun lov til å være hjemme.  I helga fikk vi tid til å reise litt. Det fine med besøk at en får en unnskyldning  for å utforske nærområdet litt mer. Har flere ganger kjørt forbi en fornøyelsespark som ligger ca 1 time unna meg. Siden vi begge syns det er gøy med berg og dal baner «måtte» vi dra dit. Først dro vi til en blomsterpark like i nærheten av fornøyelsesparken og så masse blomster.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

20140426_110348Måtte gjøre som japanere og ta bilde foran datoskiltet. Ser ut som det er ei som ikke er særlig fornøyd med å være linselus.. Veldig fint med blomster, men ingen av oss er akkuratt racere på blomsternavn.. Vi klarte hvertfall og se at det var tulipaner og roser der, men resten vet ikke jeg hva heter…. 20140426_111404OLYMPUS DIGITAL CAMERABlomsterparken hadde et utsiktstårn og vi fikk se at de har rimelig god kapasitet på parkering. Dette var 1 av minst 3 stk. Det var ikke så veldig mye folk denne dagen selv om det var fint vær, men vi var fornøyd med fint vær og lite folk. Kan også hende at parken ikke var på det aller fineste da vi dro og det vet japanere.. For noen uker siden når det var kirsebærblomstring, var det nok ganske mange flere folk..

Da vi hadde sett nok blomster dro vi til fornøyelsesparken..Vi tok for oss berg og dalbanene og begynte med den som vi trodde så ganske harmløs ut, men jeg gikk rundt med sug i magen i flere timer etterpå..Her har de også verdens lengste berg og dalbane som også er en av de høyeste og raskeste i verden. Etter litt overtalesle av oss selv tok vi den til slutt og det var GØY!! Litt skummelt, men veldig gøy!20140426_161843Vi tok også en variant av «tømmerrenna», men  «splasjet» på slutten er litt større en i tømmerenna i Kristiansand. Alle som sto i køen hadde på seg regnponcho som en kunne kjøpe. Vi var litt i tvil om det var nødvendig å ha det på, men fant ut at siden alle andre hadde fikk vi følge strømmen. Vi var vel ganske glad for det.20140426_142215På bildet under kan du få en aning på hvorfor..20140426_142520

Det ble også en tur til Osaka, og Osaka castle. OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERAEtterpå ble det litt shopping i en av Osakas handlegater..

Det var veldig koselig med besøk og trist da hun dro.. Det ble noen tårer på flyplassen på oss begge, og det kommer det nok til å bli mange av i årene som kommer. Noen ganger kan jeg lure på om jeg «orker» det, men jeg må heller tenke at jeg er heldig som har noen som det er trist å dra fra og fokusere på tiden vi HAR sammen og ikke på avskjedene.

For noen få uker siden ble risen plantet her i Japan. Over alt er det åkerlapper som har blitt fylt med vann hvor risen kan vokse. Det er et nøysommelig arbeid og det ser ut som det er mange pensjonerte japanere som har dette som hobby. På bilde under kan du ser risåkrene som er rett på utsiden av blokken min. Bildet er tatt fra trappeoppgangen. Det tar ikke lang tid etter at vannet er fylt opp i åkrene at froskene flytter inn. Så hver kveld hører jeg et skikkelig froskekor utenfor. Det er lyden av japansk sommer:-)20140425_135839Uka før jeg drar hjem til Norge på ferie skal jeg ha en japansk test for å se hvordan jeg ligger ann med tanke på japansk studier til høsten. Det fins 5 nivåer på denne typen japansk test og jeg skal prøve meg på nivå 3. Nivå 4 og 5 som er de letteste, tror jeg ville gått greit, men spranget opp til 3 er litt stort. Så nå må jeg virkelig øve på kanji(kinesiske tegn) og ordforråd de neste 2 måndene. Jeg bør kunne mellom 300 og 600 tegn.. så vær gjerne med å be om konsentrasjon til å pugge og at jeg skal huske de..

2 responses to “Besøk!

1. Tusen takk for mail med flotte bilder! så like du og din søster er! Vi husker på deg i våre bønner ,språktesten går nok bra. Lykke til!!